Sinkó István

Vannak elveszett, vannak felbukkanó és vannak töredékeiben is konzekvens életművek. Az utóbbi jelzők Litkey György művészetére is jellemzőek. Sőt, szinte mindhárom állítást vonatkoztathatjuk a Litkey oeuvre-re. A 68 éves korában, 1975-ben elhunyt festő, művésztanár munkássága, ha feledésben nem is, de eltűnőben volt, míg a család és az általuk működtetett alapítvány újra felszínre nem emelte a munkássága darabjait.

Litkey György: A vak zongorista 1971–72 között, olaj, farost, 125×163 cm
Fotó: Keppel Ákos

Litkey a harmincas években a Képzőművészeti Főiskola elvégzése után (ahol Rudnay-tanítványként tanult) bekapcsolódott az akkor már avantgárdnak számító Magyar Képírók Társaságának munkásságába. Erőteljes, Vaszaryt és Egryt idéző, ecsetrajzszerű festményeivel, olaj- és akvarellmunkáival korán feltűnést keltett. Festői világára hatott a Római Iskola Paizs Goebel fémjelezte iránya is. Érdeklődése egyre inkább a kortárs tendenciák, a L’école de Paris organikus, absztrakt-szürrealista formavilága felé fordult. Ezt Belgiumban és az Egyesült Államokban eltöltött éveiben karakteres alkotói világgá szélesítette. Mindeközben idehaza belevetette magát a művészeti oktatásba, a Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója volt egy évig, rajztanárként Kapuváron, Ócsán és Budapesten dolgozott. A Pedagógus Képzőművészeti Stúdió alapítója, majd vezetője is lett. Festészetének tematikája szinte a világ teljessége. Izgatják a falusi élet, a természet jelenségei, de érdeklődéssel fordul a nagyipari tájak, gyárak, üzemek számára szinte a természethez hasonlíthatóan organikussá emelhető világa felé is.

Litkey György: Elmegy a gőzös, 1972, vegyes technika, farost, 122×137cm
Fotó: Keppel Ákos

Élénk színhasználata a kompozícióit betöltő, indázó, színes vonalkontúrok, apró, emblematikus jelformák és a szerteágazó struktúrák  jeles kortársa, Lossonczy Tamás festészetére is rímelnek valamelyest. Litkey azonban mindig megmarad a konkrét tárgyi elemeknél, átírásai a realitás talajáról ellépve is megőrzik a hiteles kép visszfényét. Szívesen hajol le egy növényi vagy állatmotívum megszemlélésére a földközelbe, majd a Csillagok között kutatja az Univerzum látványösszefüggéseit. Mikro- és makrokozmikus világok ábrázolója, felfedezője.

Litkey György: Te csodálatos Balaton!, 1972, olaj, farost, 122×137 cm
Fotó: Keppel Ákos

A csepeli kiállítás 19 munkája átfogja a töredékbe maradt életmű gazdag tematikáját a korábbi művektől a halála előtt született, nagy méretű olaj-faros alkotásokig. Élő, eleven kiállítás várja a látogatókat a Mansfeld Galériában egy a magyar művészeti világba jól beágyazódott életpálya izgalmas darabjaiból válogatva.

 

Mansfeld Galéria, Csepel

2019. szeptember 10. – október 11.